Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Mads Nordahl Svendsen har nu to gange hørt Glenn Bechs manifest ’Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’. "Man støder sig på den, og jeg kan ikke lytte til den uden at blive provokeret. Glenn Bech er indigneret og vred på en fed og afvæbnende måde," siger Mads Nordahl Svendsen.

Cheflæge og centralt KB-medlem: Forfatter Glenn Bech udfordrer min autoritet

KULTUR-TEMPERATUR. Mads Nordahl Svendsen anbefaler skønlitterær forfatters indignerede manifest om klassesamfundet til sundhedspersonale: Vi er i en autoritetsposition, som vi skal blive mere opmærksomme på, mener cheflægen fraOnkologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital, der også er medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Her i januar var vi en gruppe kolleger i Folketeateret og se ’Lægen’. Det var en overraskende god oplevelse! Jeg sætter mere og mere pris på at komme i teateret og kan især godt lide stykker, som sætter samfundstendenser eller vores kultur i perspektiv. ’Lægen’ sætter spot på modsætningsforholdet mellem det rationelle og videnskabelige, som er lægernes univers, og så SoMe-universet med dets kaotiske junglelov, som også har en relationel og samfundsmæssig gyldighed. Jeg har ind imellem svært ved at rumme debatten og kulturen på de sociale medier og arbejder med at finde min egen rolle i det kaotiske univers.” 

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”I den ene ende af spektret vil jeg anbefale Valérie Perrins ’Vand til blomster’. Det er en titel, jeg ikke normalt ville klikke på inde på Mofibo, da bogen udstråler sindssygt meget femininitet. Bogen kan ved først øjekast virke pladderromantisk, men det er faktisk en bog om at få styr på de helt enkle ting i livet. Hvad giver mig værdi? Hvad lever jeg for? I den anden side af spektret vil jeg anbefale heavyrockduoen Wargasm, som jeg hørte på Roskilde Festival i sommer. Vi var ikke mange i teltet, og Roskilde er ikke en rockfestival mere, men hold fast, en fest de leverede! Man går fra sådan en koncert og har det, som når man har grædt i en halv time. Man er drænet på en god måde og har fornyet energi og mod på livet.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

”Jeg bruger en del tid i bilen til og fra arbejde og lytter ofte til lydbøger eller podcasts. Den bog, jeg vil fremhæve, og som jeg nu har lyttet til to gange, er Glenn Bechs manifest ’Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’. Den er relevant for alle – og især alle der arbejder i sundhedsvæsenet. Man støder sig på den, og jeg kan ikke lytte til den uden at blive provokeret. Glenn Bech er indigneret og vred på en fed og afvæbnende måde. Han giver et utrolig præcist og indlevende billede af den ulighed, som sundhedspersonale konfronteres med hver dag. Jeg oplever, at mange kolleger helt intuitivt arbejder utrolig dygtigt og professionelt med patienter fra mindre privilegerede dele af samfundet, men jeg oplever også, at det er en del af vores professionelle faglighed, som vi skal dyrke mere bevidst. Vi er i en autoritetsposition, som vi skal blive mere opmærksomme på.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Jeg skrev digte som teenager, og de tåler ikke dagens lys. Men vi brugte faktisk nogle af dem engang på Onkologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital til en julefrokost: Vores personale skulle gætte, hvem af os der dog havde skrevet det der. Jeg har også spillet trækharmonika og indgik i et folkemusikorkester. Alt det blev dog brat afbrudt, da jeg fyldte 18 år og fik andre prioriteter.”

 

Mads Nordahl Svendsen, 51 år:  

  • Cheflæge på Onkologisk Afdeling og Palliativ Enhed på Sjællands Universitetshospital siden 2016
  • Medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse og leder af Sammenslutningen af Kræftafdelinger (SKA)
  • Klinisk lektor på Københavns Universitet 2014-2022, skrevet ph.d. om tarmkræft og angiogenese

 

 

kultur, kulturtemperatur

Del artikler