Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Karin Friis Bachs far var kunsthåndværker, og selv drømte hun også om at blive det, da hun var ung.

Hernings kulturtilbud overrumplede Karin Friis Bach

KULTUR-TEMPERATUR. Nogle gange kommer store kulturoplevelser til én, når man mindst venter det. Bare spørg den centrale sundhedspolitiker Karin Friis Bach fra Det Radikale Venstre. 

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Jeg var i Herning til en partipolitisk sammenkomst, og det gik op for mig i den forbindelse, hvor mange museer de har derovre. Troede bare. jeg skulle til et møde som så mange andre, men jeg var helt mindblown over, hvor meget der var at se i området omkring HEART – Herning Museum Of Contemporary Art, Henning Pedersen & Else Alfelts Museum og de udendørs områder, der rummer skulpturparken og de geometriske haver. Jeg kan varmt anbefale et besøg.”        

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”Den Oscar-vindende sydkoreanske film ’Parasite.’ Den giver på en meget menneskelig måde indsigt i uligheden i mange af verdens storbyer. Det er sådan en film, man kan blive ved med at tænke over.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

”Jeg har for nylig læst professor Bente Klarlund Pedersens bog ’Yngre med årene’ om egenomsorg og gode råd til, hvordan man holder sig fit. Når man er sidst i 50’erne som mig, begynder det i den grad at være relevant. Men det taler også ind i en dagsorden om folkesundhed, der interesserer mig som sundhedspolitiker: Hvordan formår vi som borgere at tage hånd om vores sundhed, først og fremmest for vores egen skyld, men også så vi ikke udvikler for mange kroniske sygdomme, der bliver en byrde både for den enkelte og for samfundsøkonomien.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Min far var kunsthåndværker, sølvsmed, billedhugger, tegner og akvarelmaler. Det gav også mig lyst til at prøve kræfter med kunsten, da jeg lige var færdig med gymnasiet. Jeg gik til croquis-tegning sammen med ham. Men min mor var meget klar i sin mening om den sag. Hun mente, at det var noget, jeg kunne gøre i min fritid. Hun var måske træt af det økonomiske ansvar, der fulgte med for hende ved at være gift med en kunstner. Nu er det lagt på hylden, men jeg drømte om det engang.”

 

 

Karin Friis Bach, 59

  • Formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner
  • Næstformand i Region Hovedstaden (Radikale Venstre)
  • Formand for Dansk Selskab for Patientsikkerhed
  • Tidligere medarbejder hos både Novo Nordisk og Zeneca, uddannet farmaceut

kultur, kulturtemperatur

Del artikler