Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

"Alle mine tre børn kan spille forskellige musikinstrumenter, men jeg kan ikke engang klappe i takt," siger Jonatan Schloss.

Kommunaldirektør Jonatan Schloss deler musiktips med sin voksne datter

KULTUR-TEMPERATUR. Danske musiknavne som Andreas Odbjerg og Ee Gee er i højrotation hos kommunaldirektøren i Egedal kommune, der også har været direktør for Frederiksberg Hospital, for Komponent og for Praktiserende Lægers Organisation. Han udveksler god musik med sin datter og har selv anbefalet hende R&B-sangerinden Kali Uchis.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Hvis jeg må nævne to: Først og fremmest en livekoncert med den unge danske sangerinde Eee Gee og hendes band. Hun lavede sidste år et fantastisk album, og for nylig var jeg inde og høre hende live. Hold da op for en god oplevelse, hun bliver rigtig stor. I den mere klassiske ende var jeg på Det Kongelige Teaters Gamle Scene og se ’Indenfor murene’. Den handler om en jødisk familie, der bliver tvunget til at gøre op med alt det, der binder deres verden sammen. Jeg har selv jødiske aner, nemlig min bedstefar, så der var et ekstra twist for mig personligt der. Og så er Jens Albinus en fantastisk teaterskuespiller. Hvilken kraft, hvilken indlevelse.”          

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”Jeg deler musiktips med min voksne datter. Hun gav mig et heads-up på Andreas Odbjergs nye album, særligt duetten med skuespillerinden og multikunstneren Emma Sehested Høegh. Den sidste, jeg gav hende, var den colombiansk-amerikanske R&B-sangerinde Kali Uchis’ nye album ’Orquideas’. Anbefalingerne er hermed videregivet. På skærmen er det verdens bedste TV-serie ’The Wire’, som jeg prøver at nudge min yngste søn til at se sammen med mig. Jeg har set den mange gange. Den er obligatorisk for at forstå det amerikanske samfund. Politik, politi, uddannelsessystemet, fagforeninger, medieverdenen, new public management, ledelse i det offentlige og så videre. Den er kompleks og fascinerende, alle personer har flere sider, der er ingen rene helte eller skurke. Ligesom i virkeligheden.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

”Ubetinget podcasten Politisk Stuegang med værten Ole ”Altinget” Toft. Jeg har selv været med et par gange og lytter til podcasten hver gang. Den evner at være både aktuel og rimeligt dybdegående på samme tid. Og så får han næsten alle til at stille op, så der er en masse interessante deltagere.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”Som ung prøvede jeg samtidig med min lillebror at lære at spille guitar. Jeg var aldeles talentløs og utålmodig. Han øvede sig i tusind timer og endte med en akademisk karriere indenfor musik. Alle mine tre børn kan spille forskellige musikinstrumenter, men jeg kan ikke engang klappe i takt.”

 

Jonatan Schloss, 54 år

  • Kommunaldirektør, Egedal Kommune
  • Tidligere direktør for Komponent (Kommunernes Udviklingscenter)
  • Også tidligere direktør hos PLO, hos kundeservice i Skat og tidligere hospitalsdirektør for Frederiksberg Hospital
  • Cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet 1995

 

kultur, kulturtemperatur

Del artikler