Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

HIV-forskeren og coronaformidleren Jens Lundgren mange talenter: Han har for eksempel spillet cello og med succes kastet sig ud i den tekniske del med at lave podcast.

COVID-19 var de to vildeste år i Jens Lundgrens liv

KULTUR-TEMPERATUR. Professor, infektionsmediciner Jens Lundgren er blevet hædret af både Dronning Margrethe og Statens Serum Institut for sin indsats som ekspertkilde og sundhedsformidler under pandemien. Nu har professoren og forskeren lavet sin egen podcast.

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”I forbindelse med Københavns Universitets årsfest i november 2023 var jeg inviteret med min hustru til gallaforestilling i Operaen, hvor det Kongelige Teater fremførte ’Tryllefløjten’ i den moderne og meget roste version. H. M. Dronning Magrethe dukkede op. Fantastisk oplevelse.”

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”Jeg vil enten anbefale historiebogen ‘The Making of the Atomic Bomb’ af Richard Rhodes eller TV-serien 'Band of Brothers' om 2. verdenskrig. Den er lavet af min yndlingsskuespiller Tom Hanks sammen med Steven Spielberg.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

”Jeg vil anbefale ‘The Wisdom of Plagues - Lessons from 25 Years of Covering Pandemics’ af videnskabsjournalisten Donald McNeil Jr. Og så er der ’Vild Virus’ – bogen, som Politikens sundhedsredaktør Lars Igum Rasmussen skrev, og som havde mig som fortæller. Det er en periode, vi som samfund vil vende tilbage til og reflektere over igen og igen, det var de to vildeste år i mit liv. Jeg vil også anbefale podcasten ’Doctor’, som jeg har startet i år. Det er sundhedseksperternes egen podcast og med mig som vært. Bare den tekniske af at lave podcasts er kompliceret, og mine børn mente ikke, at en boomer som mig ville magte det, men de har måttet indrømme, at det faktisk er lykkedes.” 

Læs også vores anmeldelse af podcasten: Jens Lundgren tager bladet fra munden

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske?

”I min ungdom var jeg en habil cellospiller. Jeg spillede med min nu afdøde far, der var meget bedre end mig og spillede både bratsch og violin. Efter hans død har jeg ikke fået holdt det ved lige, men celloen står stadig derhjemme og skal graves op igen på et tidspunkt.”

 

 

Jens Lundgren, 63:

  • Professor, dr.med., overlæge, infektionsmedicinsk klinik, Rigshospitalet, Københavns Universitet
  • Han modtog i 2021 Statens Serum Instituts Kauffmann-prisen for sit store bidrag til håndteringen af COVID-19 og for sin rolle som anerkendt HIV-forsker, der leder Copenhagen HIV Programme
  • I 2022 fik han ridderkorset af Dannebrogordenen af Dronning Margrethe for sin indsats under COVID-epidemien.
  • Uddannet cand.med., Københavns Universitet, 1987

kultur, kulturtemperatur

Del artikler