Skip to main content

{source}
<!-- /52195173/ST_top -->
<div id='div-gpt-ad-1510488486117-0' style='height:180px; width:930px;'>
<script>
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1510488486117-0'); });
</script>
</div>
{/source}

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Overlægernes formand Susanne Wammen.

Overlægernes formand: Jeg ville virkelig gerne kunne synge opera

KULTUR-TEMPERATUR. Overlægernes formand Susanne Wammen drømmer om at kunne synge opera. Men hun må nøjes med at gå i Operaen og se 'Tryllefløjten' i stedet. Det var til gengæld også en stor, og utraditionel, kulturoplevelse.   

Hvilken god kulturoplevelse har du senest haft?

”Jeg er nødt til at nævne to: Den ene var ’Indenfor murene’ på Det Kongelige Teater, som var en fantastisk skuespilpræstation og som, trods at være mere end 100 år gammel, er uhyggeligt tidssvarende, både i emne og replikker. Den anden var ’Tryllefløjten’ i Operaen, en fantastisk levende og morsom opsætning, der fængslede fra start til slut. Skønt at se en klassisk opera, hvor der er tænkt helt utraditionelt i opsætningen. Virkelig seværdig – og lytteværdig.”                        

KULTUR-TEMPERATUR

Sundhedspolitisk Tidsskrifts søstersite Sundhedskultur udspørger fremover centrale sundhedsfolk om deres oplevelser med kultur. 

Hvilken bog/film/musik kan du anbefale til familie og venner?

”Jeg hører en del lydbøger, da det kan foregå, mens jeg laver andre ting; blandt andet slapper jeg af ved at strikke. Jeg har senest lyttet til Iben Mondrups trilogi:  ’Tabita’, ’Vittu’ og ’Bjørn,’ som er fængslende og sørgelig. Bøgerne beskriver, hvordan danskere har ageret i forhold til den grønlandske befolkning; set dem som laverestående, ufølsomme mennesker, man kunne behandle, som man ville.”

Hvilken bog/film/podcast vil du anbefale til kolleger, fordi den er relevant for sundhedsområdet?

”Jeg vil fremhæve Bibliotek for Lægers temanummer fra 2023 kaldet ’Abort i Danmark,’ der udkom i anledning af 50-året for den fri abort. Det er et flot sammensat temanummer med relevante artikler og frem for alt dokumentation for det kæmpe fremskridt, det var, da aborten blev fri. Og på trods af at, det er 50 år siden, er emnet stadig højaktuelt.”

Har du selv forsøgt dig udi det kunstneriske? 

”Jeg ville virkelig gerne kunne synge opera, men den evne besidder jeg desværre ikke.”

 

 

 

Susanne Wammen, 68

  • Formand for Overlægeforeningen og Foreningen Af Speciallæger
  • Overlæge i HovedOrtoCentret, Rigshospitalet
  • Fhv. formand for Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin (DASAIM)
  • Uddannet cand.med. på Københavns Universitet, 1984

kultur, kulturtemperatur

Del artikler