Drop skræmmebilleder af Sundhedsplatformen

Debat

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Regionsformand
Region Hovedstaden

DEBAT: Foreningen ’Sundhedsplatformen, Nej Tak’ skal droppe sine skræmmebilleder. Den skaber med sine voldsomme udsagn unødig frygt hos vores patienter, skriver regionsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, i debatindlæg.

5. oktober skrev Medicinske Tidsskrifter om et såkaldt problemkatalog, som foreningen ’Sundhedsplatformen, Nej tak har skrevet’. I kataloget peger foreningen på en række udfordringer med Sundhedsplatformen. Det er konstruktivt med input, der udpeger fejl og mangler. Det er imidlertid mindre konstruktivt, når det ledsages af overdrevne påstande som, ”patienterne både lider og dør, fordi Sundhedsplatformen ikke fungerer.”

Jeg hilser debatten om Sundhedsplatformen velkommen og tager gerne imod de input, som jeg ofte får, når jeg taler med sundhedspersonalet på dialogmøder, eller når vi i regionsrådet får status på, hvordan arbejdet med Sundhedsplatformen skrider frem. Sundhedsplatformen er den største danske it-investering i Sundhedsvæsenet nogensinde, og det kræver selvfølgelig en åben og ærlig dialog om udfordringer og muligheder.

Men kæden hopper altså af, når ’foreningen Sundhedsplatformen, Nej Tak’ påstår, at ”patienterne både lider og dør, fordi Sundhedsplatformen ikke fungerer.” Det er ikke et retvisende billede, men et skræmmebillede, og foreningen skaber med sådanne voldsomme udsagn unødig frygt hos vores patienter.

Foreningens udtalelser efterlader læseren med det indtryk, at der slet ikke skete fejl i behandlingen før Sundhedsplatformen, da vi brugte de gamle it-systemer, der nu er sendt på pension. Det passer simpelthen ikke. Der sker både menneskelige og tekniske fejl i sundhedsvæsenet. Det kan ikke undgås, ligegyldigt hvor mange kontrolsystemer, vi indfører. Det, vi skal, er at lære af dem, så vi minimerer risikoen for, at de gentager sig.

Med sundhedsplatformen er vi faktisk blevet bedre i stand til teknisk at identificere og kortlægge omfanget af fejl og berørte patienter og dermed i stand til at korrigere i det konkrete patientforløb og samtidigt i selve sundhedsplatformens funktionalitet. Det er vigtigt for at undgå gentagelser. Den mulighed havde vi ikke i de gamle it-systemer. Der er faktisk rigtig mange ting, som styrker patientsikkerheden i Sundhedsplatformen. F.eks. har medarbejderne nu nem og hurtig adgang til prøvesvar, opgavelister og akkumulerede oversigter, og det er blevet nemmere end nogensinde at få et overblik over patientens samlede forløb på tværs af afdelinger og hospitaler.

Den voldsomme retorik og fejlagtige påstande skygger for muligheden for en ærlig og vigtig dialog om de udfordringer, som jeg er helt klar over, der er – f.eks.i forhold til overskueligheden i medicinmodulet og mangelfuld uddannelse af brugerne, som har været den største kilde til frustrationer, fejl og produktionstab. Det er desuden udfordringer, som vi har haft rigtigt meget politisk fokus på. Før sommeren krævede vi forbedringer på netop medicineringsmodulet, og det er allerede kommet mange forbedringer. Vi har generelt fokus på at øge overblikket, mindske antal klik, som klinikere skal foretage, og gøre systemet mere intuitivt.

Debatten om Sundhedsplatformen mangler nuancer, og vi hører, at tilhængere af Sundhedsplatformen holder lav profil i de faglige miljøer. Lad alle fejl og mangler komme frem i lyset, så vi kan forbedre Sundhedsplatformen. Men lad os droppe skræmmebillederne.

 

Tags: sundhedsplatformen

Like eller del denne artikel

Nyheder fra Medicinske Tidsskrifter

Hæmatologisk Tidsskrift