
Tim Wardman har i 17 år brugt cannabis som effektiv behandling mod multipel sklerose, men må stadig købe sin medicin ulovligt.
Fra misbrug til behandling – lad os ændre sproget om cannabis
Debat
Tim Wardman,har arbejdet med IT i mange år,
men er nu førtidspensionist
Tim Wardman lever med multipel sclerose og bruger cannabis dagligt mod smerter og muskelspasmer. Han oplever, at det er den eneste behandling, der virker, men må alligevel købe sin medicin ulovligt, fordi læger afviser at udskrive den. Samtidig tjener Danmark på eksport af cannabis. I et debatindlæg kalder han det dobbeltmoral og efterlyser en lovlig regulering, der kan sikre både syge patienter og statskassen.
I Danmark taler vi om ”stofmisbrugere”. Ordet i sig selv er stemplende. Det fremkalder billeder af en heroinbruger bag Hovedbanegården – beskidt, syg, marginaliseret og på flugt fra virkeligheden. Men sandheden er, at mange mennesker bruger stoffer på en anden måde. For nogle er det ikke et misbrug. For nogle er det behandling.
Jeg ved det, fordi jeg selv lever med multipel sclerose og bruger cannabis hver dag. I 17 år har cannabis været min mest effektive medicin mod muskelspasticitet, de smertefulde kramper, der især rammer om aftenen. Jeg har prøvet alt, hvad det etablerede sundhedsvæsen har kunnet tilbyde: Sativex, Baclofen, Pramiprexol og flere andre præparater. De har ikke hjulpet mig – og har samtidig kostet både staten og mig selv dyrt. Cannabis gør derimod en forskel. Det virker hver gang.
Jeg husker tydeligt den første aften. Jeg havde købt en joint på Christiania – efter at en sygeplejerske på Rigshospitalet ligefrem havde foreslået det. Jeg røg den i gården, og da jeg kom op igen, opdagede min kæreste, at mine ben ikke længere spjættede. Jeg sov 11 timer i træk, for første gang i mange år.
Siden den dag har jeg selv finansieret min medicin. Staten har ikke betalt en krone. Jeg har undgået bivirkningerne fra de officielle præparater. Jeg har taget på i vægt og har fået en bedre nattesøvn. Og vigtigst: Jeg har fået en hverdag med færre smerter.
Alligevel kaldes jeg en stofmisbruger. Jeg køber ulovligt, fordi min nuværende læge har ”moralske problemer” med at udskrive medicinsk cannabis. Samtidig har Danmark en stor cannabisproduktion, og staten tjener fedt på eksporten, men forbyder mig at købe det lovligt herhjemme. Det er dobbeltmoral.

Tim Wardman med sin søn.
Ønsker du også at indsende debatindlæg eller kronik? Skriv til
